Zoeken naar zingeving en de invloed van Spinoza op Helene Kröller Müller

Ga naar de inhoud

Zoeken naar zingeving en de invloed van Spinoza op Helene Kröller Müller

Spinoza
Gepubliceerd door Jan Mendrik in aankondiging · donderdag 10 okt 2024 ·  4:15
Zoeken naar zingeving: een tentoonstelling in museum Kröller Müller.
Te zien van 5 okt 2024 - 11 mei 2025

Helene Kröller-Müller was de drijvende kracht achter de kunstverzameling die uiteindelijk het Kröller-Müller Museum zou vormen. Zij begon al vroeg in de 20e eeuw met het verzamelen van kunstwerken en bouwde, met haar familie kapitaal, een indrukwekkende collectie op, met name van moderne kunst.
Haar visie en passie voor kunst waren essentieel in de ontwikkeling van de verzameling. Ze werd geadviseerd door H.P. Bremmer, een kunstadviseur en leraar, die haar hielp bij het maken van keuzes en het begrijpen van de moderne kunststromingen van die tijd. Dankzij haar toewijding en financiële middelen kon ze werken verwerven van belangrijke kunstenaars zoals Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Piet Mondriaan en Georges Seurat.

De website van het Kröller Müller museum vermeldt:

Zoeken naar zingeving was de drijvende kracht achter Helene Kröller-Müllers persoonlijke leven en verzameling.

Helenes motto: geest en materie zijn één
Spiritus et Materia Unum betekent geest en materie zijn één. Dit embleem op de gevel van het museum is vormgegeven door de Belgische kunstenaar en architect Henry van de Velde. Het is het levensmotto van Helene Kröller-Müller (1869-1939), een van Nederlands belangrijkste en meest vooruitstrevende kunstverzamelaars. Voor veel bezoekers van het Kröller-Müller Museum is de relatie met spiritualiteit en filosofie niet meteen duidelijk. Toch is het een van de belangrijkste fundamenten waarop de collectie is gebouwd.

Het embleem op de gevel, van Henry van de Velde (foto: website Kröller Müller museum)

Kunst als sleutel tot de ziel
Als tiener maakt Helene op school in Düsseldorf kennis met literatuur van grote Duitse schrijvers en filosofen als Lessing, Goethe en Schiller. Zij vonden het zelf nadenken belangrijker dan geloven en streefden naar vrijheid en vooruitgang in de hele samenleving. Deze manier van denken was voor Helene een openbaring en leidde tot twijfels over het geloof.
Na een lange zoektocht naar andere vormen van spiritualiteit en zingeving in haar leven vindt Helene op 36-jarige leeftijd in de kunst de sleutel tot de wereld van de ziel. Via de lessen kunstbeschouwing van H.P. Bremmer [1] raakt zij in de ban van de filosofie van de 17e-eeuwse Nederlandse filosoof Spinoza. De kern van Spinoza’s leer, het zoeken van God in al het aardse, staat aan de basis van haar levensmotto.

Dit moet een hernieuwde kennismaking met Spinoza zijn geweest want de site van museum vermeldt ook: "Ze leest op 14-jarige leeftijd hoofdwerken van verlichte schrijvers en filosofen waaronder Spinoza, die haar later zal inspireren tot het vormen van haar levensmotto: Spiritus et materia unum".

In de tentoonstelling zijn schilderijen te zien van onder anderen Vincent van Gogh, Johan Thorn Prikker, Jan Toorop, William Degouve de Nuncques, Odilon Redon, Pierre Puvis de Chavannes, Jan Sluyters, Charley Toorop en Piet Mondriaan. En beeldhouwwerken van onder anderen John Rädecker, Joseph Mendes da Costa en Johan Coenraad Altorf.

Op 16 oktober 2024 bezocht ik de tentoonstelling. Het was een genot om de kunstwerken in alle rust te bekijken en de interessante zaalteksten te lezen. Er is ook een audiotour waarin 7 kunstwerken worden belicht door filosofe Désanne van Brederode, in de vorm van gesprekken met verschillende invalshoeken van waar uit je naar de schilderijen kan kijken.
De audioteksten zijn ook online te beluisteren en ook de zaalteksten zijn online beschikbaar.

De tentoonstelling slaagt er in om het spirituele enthousiasme van Helene Kröller Müller door de getoonde kunst over te brengen. En de relatie met Spinoza?
Bij de ingang van de tentoonstelling staat een houten Christuskop die Helene haar Christus-Spinoza noemde.



Bij schilderijen van Piet Mondriaan vermeldt de zaaltekst:

Piet Mondriaans interesse voor theosofie is cruciaal voor de ontwikkeling van zijn werk. Volgens deze religieuze filosofie ligt aan de  waarneembare, chaotische wereld een goddelijke of universele orde  ten grondslag waarin de relatie tussen de mens en de kosmos, tussen  het aardse en het hogere, het materiële en het spirituele volmaakt in harmonie is. Aanvankelijk zoekt Mondriaan naar vergeestelijking in zijn  landschappen. Maar gaandeweg raakt hij ervan overtuigd dat abstracte  kunst, door het samenspel van ritme en verhoudingen van lijnen, kleuren  en vormen, een spirituele ervaring kan geven. Zijn doel is het natuurlijke  te deconstrueren en het volgens de geest te reconstrueren om 'de  schoonheid van het leven visueel, tastbaar en ervaarbaar maken'.  

Alhoewel Mondriaan dicht bij de theosofie stond staat deze tekst toch dichtbij de denkwereld van Spinoza: geest en materie zijn in volmaakte harmonie. De lijfspreuk van Helene Kröller Müller ging nog iets verder: geest en materie zijn één.

Zie ook:
Recensie in Trouw 12 oktober 2024 (helaas achter betaalmuur)

[1] Dat Bremmer een aanhanger van Spinoza was is hier al uitvoerig door Stan Verdult beschreven.








0
beoordelingen
Terug naar de inhoud